ARŞİV
Bayındır Memur-Sen AFAD Başkanlık Çalıştay’ını Gerçekleştirdi
Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı temsilcileri için düzenlenen Çalıştay’da, çalışanların sorunları dile getirilerek çözüm önerileri üzerinde fikir alış verişinde bulunuldu.
Bayındır Memur-Sen’in AFAD taşra teşkilatı ve başkanlık temsilcileri için düzenlediği Çalıştay, 26-27 Nisan tarihlerinde Ankara’da gerçekleştirildi. Saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın okunmasının ardından Başkan Abdulhadi Karasapan kürsüye çıkarak Çalıştay’ın açılış konuşmasını yaptı.
“SORUNLARINIZIN ÇÖZÜMÜ İÇİN MÜCADELE ETTİK”
Başkan Karasapan, konuşmasında AFAD çalışanlarının sorunlarını eski bir sivil savunmacı olarak iyi bildiğini dile getirdi. Karasapan, “Sorunlarınızı sizlerle çözebilmek için bu toplantıyı organize ettik. Sizler depremde, afette, yangında insanımızın yardımına koşan, onların hayatlarını kurtarma pahasına canınızı ortaya koyan ve kamuoyu nezdinde önemli bir yere sahip olan fedakâr çalışanlarımızsınız. Bayındır Memur-Sen olarak sorunlarınızın çözümü için her zaman mücadele ettik ve etmeye de devam edeceğiz” dedi.
ÜYELERİMİZİN SORUNLARI BİZİM SORUNUMUZ
Hizmet kolu değişikliğinden bu yana bin 200’den fazla AFAD çalışanının Bayındır Memur-Sen’e üye olduğunu ifade eden Karasapan, “Genel merkez olarak, üyelerimizin sorunlarını yerinde dinlemek için birçok şehre gittik ve gitmeye de devam ediyoruz. Gittiğimiz illerde problemlerin çözümü için neler yapabiliriz, ne tür çözüm yolları bulabiliriz diye üyelerimizle oturup fikir alış verişinde bulunuyoruz” şeklinde konuştu.
SORUNLAR DİLE GETİRİLDİ
AFAD çalışanlarının sorunlarının konuşulduğu Çalıştay’ın sonunda, Bayındır Memur-Sen yönetimi ve katılımcılar ortak bir sonuç bildirgesi yayınladı.
Çalıştay’a Bayındır Memur-Sen Genel Başkanı Abdulhadi Karasapan’ın yanı sıra, genel başkan yardımcıları Şerafettin Pekyürek ve Şükrü Çiftçi de katıldı.
ÇALIŞTAY SONUÇ BİLDİRGESİ
1- FAZLA ÇALIŞMA ÜCRETLERİ
24 saat esasına göre çalışmakta olan zabıta ve itfaiye personeline 6512 sayılı kanun hükmünde kararnameye göre fazla çalışma ödemesi yapılmasına rağmen AFAD personeline fazla çalışma ödemesi yapılmamaktadır. Öyle ki birçok ilde itfaiye ve AFAD personeli beraber çalışmaktadır. Hatta itfaiye ve AFAD personeli aynı görevlerde beraberce fazla çalışma yapmalarına rağmen itfaiye personeli fazla çalışma ödemesi alırken AFAD personeli fazla çalışma ücretlerini alamamaktadır. Bu durum AFAD personeli için ciddi motivasyon kaybına neden olmaktadır. Bu sorunun çözülmesi için 6512 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamesinin 3/B-1 Sayılı Zabıta-İtfaiye Aylık Matbu Fazla Çalışma Ücreti başlıklı cetveline AFAD personelinin de eklenmesi gerekmektedir.
2- AFAD TAZMİNATI
İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri Özel İdarelere bağlıyken Sosyal Denge Sözleşmesi ödemesi almaktaydı. AFAD başkanlığına bağlandıktan sonra bu ödemeden mahrum kalmışlardır. Bu kaybın giderilmesi için AFAD tazminatının ödenmesi gerekmektedir. Diğer Özel İdare personelleri belediyelere geçerek SDS ödemesine almaya devam etmiştir. Mağdur olan sadece AFAD personelidir. Bu nedenle AFAD çalışanlarının tamamının AFAD tazminatı alması gerekir.
3- RİSK TAZMİNATI – YIPRANMA PAYI
AFAD personeli mesleği gereği yüksek risk içeren ve yıpratıcı işlerde çalışmaktadır. AFAD resmi sitesindeki mevzuat bilgilerine göre deprem, sel gibi doğal afetlerin yanı sıra nükleer felaketler gibi yapay afetlerde dahi görevlidir. Sonuç olarak AFAD personelinin görevi nedeniyle yıpranmadığı ya da riskli işler yapmadığı savunulamaz. Bu nedenle risk tazminatı ödemesi verilmeli ayrıca yıpranmadan dolayı erken emeklilik hakkı tanınmalıdır.
4- TEKNİKER KADROSU
AFAD personellerinden arama ve kurtarma teknisyenleri tamamına yakını yüksek okul mezunudur ancak arama kurtarma teknikeri kadrosu olmadığından dolayı tekniker kadrolarına atanamamaktadır. Hatta şoförler den bazıları kurumlarına atanmak için şoför tekniker olma şartı aranmasına rağmen teknik hizmetler sınıfında dahi çalıştırılmayarak genel idare hizmetlerine atanmıştır. Sonuç olarak arama kurtarma ve şoförler için tekniker kadrosu açılması gerekmektedir.
5- YİYECEK YARDIMI
Birçok kamu kurumunda yiyecek yardımı yapılmasına rağmen AFAD kurumlarında bu yardım yapılmamaktadır. Özel İdarelere bağlı çalışıldığın zamanlarda bazı illerdeki İl Afet Acil Durum Müdürlükleri bu yardımı almaktaydı ancak AFAD başkanlığına bağlanılınca bu yardımdan da mahrum kalındı. Bu nedenle yiyecek yardımı verilmeli, ayrıca 24 saat esasına göre çalışan arama kurtarma teknisyenleri ile diğer personele 3 öğün hesabına göre düzenleme yapılmalıdır.
6- GÖREVDE YÜKSELME SINAVI
Görevde yükselme sınavı neredeyse hiç açılmamaktadır. Kariyer sahibi olmak her memurun hakkıdır. Kurumlarına yıllarını vermiş tüm memurların önünün açılarak kariyer sahibi olmalarına imkân verilmelidir.
7- UZMAN KADROLARI
Sivil Savunma Uzmanlığı ya da arama kurtarmaya yönelik diğer uzman kadrolarına nadiren görevde yükselme sınavı açılmaktadır. Bu kadrolara şoförler de dâhil yardımcı hizmetler sınıfı hariç her memur başvurabilirken arama kurtarma teknisyenleri başvuramamaktadır. Bu durum arama kurtarma teknisyenleri tarafında şiddetle eleştirilmektedir. Konuyla alakalı mevzuatın adil şekilde değiştirilmesi gerekmektedir.
8- FAZLA ÇALIŞMA İZNİ
Nöbet usulü çalışan personel fazla çalışma yapmaktadır. Bu fazla çalışmalar karşılığında mesai ücreti verilmediği gibi fazla çalışma izni de verilmemektedir. 40 Saat üzeri fazla çalışmalardan her 8 saati için bir gün izin verilmesi gerektiği mevzuatça açıktır. Ayrıca nöbet usulü çalışan personeller bayramlar dâhil her türlü resmi tatil günlerinde de çalışmaktadır. Tüm illere konuyla alakalı hukuki uygulamanın tebliğ edilmesi ve hak edilen izinlerin verilmesi gerekmektedir.
9- DALGIÇLIK TAZMİNATI
Dalgıçlık tazminatını diğer kamu kurumlarında ki tüm dalgıçlar almaktayken AFAD personeli alamamaktadır. Bu nedenle gerekli mevzuat düzenlemeleri yapılmalı gerekirse AFAD Başkanlığına özel bir mevzuat düzenlenmelidir.
10- KURUMLAR ARASI VE KURUM İÇİ GEÇİŞLER
İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri AFAD Başkanlığına bağlandıktan sonra kurumlar arası geçiş işlemlerinin nasıl yapılacağı bilinmemektedir. Tüm personeli kapsayacak şekilde düzenleme yapılması gerekmektedir.
11- YOLLUK
AFAD Personel görevi gereği araziye çıkmaktadır. Göreve çıkılan arazi çoğunlukla yerleşim yerlerinden uzaktır. Bazı görevler gece geç saatlere kadar sürmektedir. Bu gibi durumlar da personel kurum içerisinde olmadığı için beslenme ihtiyacını karşılayamamaktadır. Birkaç günlük görevlerde barınacak yer bulamamaktadır. Hatta personel beslenme ve barınma ihtiyacını şahsen karşılamaktadır. Bu nedenlerle personel göreve gitmek istememektedir. Görevlerin çok sık olduğu bölgelerde ki personel ciddi mağduriyet içindedir. Sonuç olarak göreve çıkan personele hangi ödemelerin ne şekilde yapılacağı ile ilgili mevzuat oluşturulmalı ve tüm AFAD kurumlarının öğrenmesi sağlanmalıdır.
12- KASKO
İtfaiye araçlarına kasko yapılmasına rağmen benzer donanımlara sahip AFAD Araçlarına kasko yapılmamaktadır. Bilindiği gibi AFAD araçları acil durumlar için kullanılmaktadır. Herhangi bir kaza durumunda oluşan masraf personelin üzerine kalmaktadır. Bu nedenle personeller araçlarını rahat kullanamamaktadır. Acil durum araçlarının çok pahalı donanımlar barındırdığı düşünüldüğünde durumun kamu yararına olmadığı açıktır. Bu nedenle tüm araçların kaskolanması gerekmektedir.
13- ARAZİ TAZMİNATI
Araziye çıkan personele arazi ödemeleri yapılmamaktadır. Bu ödemelerin yapılması mevzuatta açıkça belirtilmiştir. Arazi tazminatlarının ödenmesi sağlanmalı ayrıca hangi hallerde ödenmesi gerektiği AFAD kurumlarına öğretilmelidir.
14- EĞİTİM ÖDEMELERİ
“Afete Hazır Türkiye Projesi” kapsamında Nisan 2013-2014 tarihleri arasında verilen temel afet bilinci, yangın ve ilk yardım eğitimleri ödenekleri alınamamıştır. Öte yandan gönderilecek olan ödeneklerin eğitmen ve eğitmen yardımcılarına ne şekilde dağıtılacağı da belli değildir. Bu sorunların giderilmesi için geçmişte verilen eğitimlerin ücretlerinin ödenmesi ve ödemelerin eğitmen ve eğitmen yardımcılarına ne şekilde ve hangi oranlarda yapılacağını gösterir mevzuat düzenlemesi yapılmalıdır.
15- AFET ACİL DURUM YÖNETİMİ BÖLÜMÜ MEZUNLARI
AFAD kurumlarının yaptığı işle alakalı iktisadi eğitim veren tek kurum Afet Acil Durum Bölümünü barındıran fakültelerdir. Bu bölüm mezunu personel enformasyon memuru olarak görev almaktadır. Sonuç olarak iktisadi eğitimlerinden faydalanılmamıştır. Bu personelin farklı pozisyonlarda değerlendirilerek bilgilerinden yararlanılması gerekmektedir.