KONFEDERASYON HABERLERİ
KPDK`da Kırmızı Çizgilerimizi ve Taleplerimizi Dile Getirdik
Kamu Personeli Danışma Kurulu Toplantısı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Süleyman Soylu Başkanlığı`ndan gerçekleştirildi. Toplantıda konuşan Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, “Gelir dağılımı, adil paylaşım, emeğin hakkı ve iş güvencesi olmazsa olmazımızdır” dedi.
Toplantıda Memur-Sen`in görüş, beklenti ve taleplerini açıklayan Yalçın, ``Kamu görevlilerinin beklenti ve taleplerinin, kamu görevlileri sendikaları ile konfederasyonlarının görüş, öneri, eleştiri ve tekliflerinin kamuoyuyla ve Kamu İşvereni önceliğinde yürütme ve idare ile paylaşılmasına, tartışılmasına ve nihayetinde kazanıma dönüşmesine zemin hazırlayacağına inandığımız 2015 yılı ikinci Kamu Personeli Danışma Kurulu toplantımızın hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum. Bu çerçevede, 2015 yılının son, yeni Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanımızın ilk Kamu Personeli Danışma Toplantı`sının, kamu görevlilerine, ülkemiz çalışma hayatına yeni kazanımların üretileceği bir zemin olacağı inancımı da ifade ederek, Bakanımıza bakanlık görevine atanması nedeniyle büyük Memur-Sen ailesi adına tebriklerimizi ifade ediyor. Hayırlı olsun, hayırla olsun ve daima hayırda olsun`` dedi.
Yalçın sözlerini şu şekilde sürdürdü: ``64. Hükümetin Hükümet Programı`nın TBMM`ne arz edilme sürecinin tamamlandığı ve güven oylamasının yapılacağı bir günde gerçekleştireceğimiz KPDK toplantısı, ülkemizin Yeniden Büyük Türkiye yolculuğuna önemli katkılar yapacaktır. Ağustos ayında tamamladığımız 3. Dönem Toplu Sözleşme süreci, kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarında önemli kazanımlar üretti. Elde ettiğimiz kazanım sayısı, kamu görevlilerin maaş ve ücretlerine yapılan zam oranı, emekli kamu görevlilerinin maaşlarına ve emekli ikramiyelerine yapılan ilave zamlar başta olmak üzere bir çok konu başlığında yeni rekorlar ürettiğimiz bu toplu sözleşme her yönüyle, ülkemiz sendikal tarihine kaydedilmiştir. 7 Haziran seçimlerinin ürettiği siyasi belirsizlik ve bu belirsizliğin ürettiği ekonomik durgunluk düzleminin hakim olduğu bir zaman diliminde toplamda 213 kazanımlı toplu sözleşmelerin altına imza atmak ve attırmak elbette çok önemlidir. Ekonominin uzun süreli büyüme perspektifinde kendisine büyümeden pay aktarılmayan, ülkedeki refah artışı simetrik olarak bordrolarına yansıtılmayan kamu görevlileri fotoğrafı ortadadır. Enflasyona karşı koruma bazlı maaş ve ücret sistemi, kamu görevlilerinin emeklerinin, ülkenin büyümesine, gelişmesine katkılarının maaşlarda, ücretlerde, mali ve sosyal haklarda görünür olmasını engellemiştir. Enflasyon bazlı maaş karşılaştırma tabloları üzerinden mutlu olması istenen kamu görevlilerinin bordrolarını büyüme bazlı, döviz kuru bazlı, özel sektörün kar oranları bazlı bir değerlendirmeye tabi tuttuğumuzda, ülke ekonomisi büyürken maaş bordroları yerinde sayan bir grafik ortaya çıkıyor. 1 Kasım seçimleri sonucunda ortaya çıkan Meclis tablosu ve bir siyasi partinin tek başına hükümet kurma imkanına sahip olması bu noktada önemli bir avantajdır.``
KIRMIZI ÇİZGİLERİMİZİ KORUYACAĞIZ
``Gelir dağılımı, adil paylaşım, emeğin hakkı ve
benzeri başlıklarda birey ve toplum memnuniyetini sağlamaya dönük istikrarlı
bir kurgu yoksa, ekonomik istikrar rakamlarla ilgilidir ve insanlara temas
etmeyen bir yanılsamadan ibarettir`` diyen Yalçın, ``Siyasi istikrar, hakları
koruma, geliştirme, artırma imkanıdır. Risklerden, kaos ve krizlerden arınma
fırsatıdır. Kamu görevlileri ve kamu görevlileri sendikaları olarak bizler bu
fırsatlar noktasında, doğal, donanımlı, sorumluluk alan, öneri ve
eleştiri geliştirebilen, sorun tespiti ve çözüm teklifi yapan paydaşlarıyız.
Belli alan ve konularda ise öncüsü ve lideriyiz. Öyle de olmak zorundayız. Bu
bağlamda, elbette beli konularda kırmızı çizgilerimiz var. Bunları, bugün
yeniden ifade etmeye ihtiyaç duymuyoruz. Kırmızı çizgilerimiz yanında
tartışmaya, paylaşmaya, fikirlerimizi, önerilerimizi aktarmaya, talep ve
tekliflerimizle mevcudu değiştirmeye, mümkün ve muhtemeli hayata geçirmeye
dönük konu başlıkları da var`` şeklinde konuştu.
KPDK`YI ÇOK ÖNEMSİYORUZ
Çalışma hayatının, bir yönüyle rekabetin bir yönüyle
de çözüm için refakatin hakim olduğu bir kulvar olduğunu vurgulayan Yalçın,
``Sonucunun uzlaşma olması istenen eşitler arası bir çekişme zemini de Toplu
pazarlık, KPDK gibi ortak konular, ortak kavramlar, ortak sorunlar ve ortak
çözümler üzerinden bir araya geldiğimiz ortak akıl zemini de bu kulvarın
binlikte kullandığımız aparatlarıdır. Bu çerçevede, biz yeni dönemin, yeni
Meclisin, yeni Hükümetin ve yeni Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanımızın, ülke
için, millet için, çalışanlar, kamu görevlileri için daha iyisini hayata
geçirmek adına sorumluluk aldıkları ilk günlerde gerçekleştirdiğimiz bu Kamu
Personeli Danışma Kurulu toplantısını çok önemsiyoruz. Türkiye`nin
büyümesinden, gelişmesinden, olumlu yönde değişmesinden, güçlenmesinden,
zenginleşmesinden bütün milletimiz gibi, milletimize hizmet sunan kamu
görevlileri de haz alıyorlar. Bu milletin bir ferdi olarak duydukları hazzın
yanında bütün bunların hayata geçmesindeki katkılarından dolayı da diğer
kesimler gibi hak ettikleri payın da verilmesini istiyorlar. Ekonomik
krizlerde, siyasi krizlerde bedel ödeyecek, fedakarlık edecek ilk kesim olarak
akla gelen bütçe kanunlarıyla 24 Nisan ya da 5 Ocak kararlarıyla bordrosuna el
uzatılan, maaş ve ücretleri kırpılan ya da yerinde saydırılan kamu görevlileri
büyüyen Türkiye`den pay almak istiyorlar. Kalkınma ve refah artışından adil
şekilde yararlanmak istiyorlar. Korkularından arınmış, vesayetten kurtulmuş
Türkiye sonucuna yönelik katkılarının yok sayılmasına son verilmesini
istiyorlar. Darbe dönemlerinin, cunta süreçlerinin, ara rejim dayatmalarının
ürünü olan yasakların, vehimlerin, korku ve kaygıların tetiklediği hak
mahrumiyetlerinden, mali hak düşüklüklerinden, özlük hakkı çekincelerinden kamu
görevlilerinin kurtarılması gerekiyor. Bu nedenle, Memur-Sen olarak kamu
görevlilerinin KPDK`nın bugünkü toplantısından çok şey beklediğini, kurtulmak
istedikleri yasakların, sınırlamaların, elde etmek istedikleri yeni hakların,
arttırılmasını bekledikleri mali ve sosyal hakların, iyileştirilmesini ve insan
onuru kavramıyla uyumlu çalışma şartlarının olduğu gerçeğini dikkate alarak
bugünkü toplantıda geçmiş dönem KPDK toplantılarında, son dönem toplu
sözleşmesinde yer verilen, üzerinde uzlaşılan, beklenti oluşan konularla ilgili
olumlu içerikler oluşturmak zorundayız`` dedi.
ŞİMDİ SORUNLARI ÇÖZME VAKTİ
Yalçın sözlerini şu şekilde sürdürdü: ``1 Kasım seçim
döneminde gerek bugünkü siyasi iktidar partisinin gerekse diğer siyasi
partilerdin seçim beyannamelerinde yer alan vaatler var, TBMM`ne sunulan
hükümet programında birey olarak, vatandaş olarak yararlanacağı vaatler yanında
kamu görevlisi sıfatı üzerinden ilgilendiği, ilişkilendirildiği çerçeveler var.
Bütün bu zemin üzerinde genel bir saptama yapmayı özellikle gerekeli buluyoruz.
Yeni dönemde hayata geçirilecek hiçbir yenilik, gerçekleştirilecek hiçbir icraat,
yürürlüğü konulacak hiçbir mevzuat, start alacak hiçbir uygulama hiçbir kamu
görevlisini mevcuttan daha geriye götürmemeli, mevcudun üzerinde haklara,
imkanlara sahip olmasını sağlamalıdır. Gündeme taşınacak hiçbir tartışma,
süreci ve sonucu itibarıyla kamu görevlilerine kaybettirmemeli sadece
kazandırmalı en azından mevcut haklarının korunmasına, teminat altına
alınmasına zemin oluşturmalıdır. Bu bakış açısıyla, kamu görevlilerinin
beklentilerinin, sorunlarının, teklif ve taleplerinin, öneri ve eleştirilerinin,
haklarının, hukukunun, maaş ve ücretlerinin konu edildiği zeminlerde,
platformlarda, masa ve toplantılarda yetkili konfederasyonu Memur-Sen ve
yetkili sendikaları Memur-Sen ailesi olarak 2015 yılı son Kamu Personeli
Danışma Kurulu toplantısında;
a)
Geçmiş dönem KPDK toplantılarında üzerinde tamamen, büyük oranda ve kısmen
uzlaşılan konularla ilgili nihai kararların oluşturulması,
b) 3.
Dönem Toplu Sözleşmelerinde yer verilen çalışma yapılacak konularla ilgili
genel çerçevenin oluşturulması, ilgili kanun tasarılarının, yönetsel
düzenleme taslaklarının hazırlanması,
c)
Hizmet kollarındaki yetkili sendikalarca kendi örgütlenme alanındaki kamu kurum
ve kuruluşlarında görev yapan kamu görevlilerinin hakları, talep, beklenti ve
önerileriyle ilgili genel yaklaşımın ilgili kurum ve kuruluşlar nezdinde de
sonuç oluşturacak şekilde belirlenmesi,
d)
64. Hükümet Programı`nda kamu personel sistemi, kamu yönetim ve hizmet
organizasyonu ile kamu görevlilerinin demokratik ve sendikal hakları,
mali,sosyal ve özlük hakları ile çalışma şartları perspektifinde yer verilen
hususların ayrıntılarının ve hedef mevzuat ve uygulamalarının siyasi irade ve
bürokratik zemin kapsamında açıklığa kavuşturulması hususları üzerinde
yoğunlaşmamızın önemli ve gerekli olduğu kanaatindeyiz. Bu doğrultuda,
yetkili Konfederasyon olarak önümüzdeki süreçte ivedilikle, kısa, orta ve uzun
vadede hayata geçirilmesini istediğimiz, hayatımızdan çıkarılmasını
beklediğimiz, planlamaları ve iş akışlarının oluşturulmasını önemsediğimiz
konuları Kamu Personeli Danışma Kurulu`nun dikkatine sunacağız.``
Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, KPDK`da şu talepleri dile getirdi:
1. Kamu
Görevlilerinin Grev ve Siyaset Hakkına İlişkin Yasaklara Son Verilmesi
Kamu
görevlileri 2001 yılından bu yana anayasal ve yasal teminatlar çerçevesinde
örgütlenme hakkından, 2010 yılından itibaren de toplu pazarlık hakkından
yararlanmaktadır. Ancak, sendikal hakların vazgeçilmezi olan grev hakkı
ile demokratik katılım hakkının başat haklarından olan siyaset hakkından
mahrumdur. Daha doğru ifadeyle, ara rejim dönemlerinde üretilen vehim ve
korkularla, kamu görevlileri toplu pazarlık hakkının en önemli aparatlarından
biri olan grev hakkıyla hiç tanışmamış, siyaset hakkından ise ancak aday olmaya
karar vermeleri halinde istifa ederek sınırlı bir süreçte/içerikle
yararlanabilmektedir.
Grev hakkına
ilişkin sınırlama ve yasak, İLO sözleşmeleri yanında Türkiye-AB ilişkilerinde
de temel bir eleştiri konusu olarak sürekli gündemde tutulmaktadır. Siyaset
hakkına yönelik yasak ise, Türkiye`nin donanımlı bir kitlesinin çözüm
geliştirmeye dönük uğraş ve hizmet alanı olan siyaset alanında olmasını
engellemektedir.
Türkiye`nin
gelişim ve değişim noktasında önemli mesafeler kat ettiği gerçeğiyle örtüşmeyen
bu durum, kamu görevlilerinin hakları korumada ve arttırmada etkin araç
konumundaki grev hakkına, demokratik katılım ve siyasete katkı noktasında temel
hak olan siyaset hakkına anayasal ve yasal düzlemde gerekli teminatlar
sağlanarak son bulmalıdır.
2. Disiplin Cezalarının Affı;
Kamu
görevlilerinin disiplin cezalarının affına ilişkin son yasal düzenleme
2006yılında yürürlüğe girmiştir. O tarihten bu yana da disiplin cezalarının
affına ilişkin yasal düzenleme yapılacağı noktasında siyasi irade tarafından
yapılan açıklamalarında etkisiyle güçlü bir beklenti oluşmuştur. Ancak, aradan
geçen süreye rağmen 10 yıla yakın süredir bu yönde bir düzenleme yapılmamış
olup geçmiş dönem KPDK toplantılarında da üzerinde uzlaşılan çerçeve dahilinde
kamu görevlilerinin disiplin cezalarının affına ilişkin yasal düzenleme
yapılması,
3.Fiili
Hizmet Zammından (Yıpranma Tazminatından)Yararlanan Kamu Görevlilerinin
Kapsamının Genişletilmesi
5510 Sayılı
Kanunla birlikte fiili hizmet zammından yararlanabilenlerin kapsam ve sayısı
önemli ölçüde azalmış, daha önce bu haktan yararlanabilen bir çok kamu
görevlisi unvan ve kadro boyutuyla kapsam dışına çıkarılmıştır.
Konfederasyonumuza
bağlı Sağlık-Sen tarafından sağlık alanında görev yapan kamu görevlilerinin
fiili hizmet zammından yararlanması talep ve teklifi C.Başkanımız (o dönem
Başbakan) tarafından nezdinde karşılık bulmuş ve bununla ilgili olarak siyasi
iradenin en üst makamı tarafından kamu görevlilerine vaatte bulunulmuştur.
3. Dönem
Toplu Sözleşme sürecinde konu masaya getirilmiş ve farklı hizmet kollarındaki
sendikaların taleplerine olumlu yaklaşılması neticesinde; fiili hizmet zammı
(yıpranma tazminatı) kapsamından yer alacak kamu görevlilerinin belirlemesi ve
bunlara ilişkin sürelerin tespiti amacıyla bir bilim kurulu oluşturulması
yönünde daha önce KPDK`da varılan uzlaşma da dikkate alınarak farklı hizmet
kollarında dokuz adet ön komisyon oluşturulmuştur. Sağlık çalışanları,
belediyelerde görev yapan itfaiye personeli ile zabıta personeli vb. kadro ve
unvanlar başta olmak üzere yürütülecek çalışmalar kapsamında kamu
görevlilerinin fiili hizmet zammı konusundaki beklentilerini karşılayacak öneri
ve tekliflerimiz doğrultusunda düzenleme yapılması,
4.Yardımcı
Hizmetler Sınıfının Ek Göstergeden Yararlanması ve Ek Gösterge Oranlarının
Artırılması;
Kamu
personel sisteminin içerisinde gerek görev yapılan gerekse emeklilik sonrasında
mali haklar boyutuyla, mağduriyet oluşturan ve beklenti kaynağı oluşturan
konuların başında ``ek gösterge`` yer almaktadır. Mevcut ek gösterge düzenlemesi,
yardımcı hizmetler sınıfını kapsamamakta, ek gösterge açısından psikolojik eşik
olarak kabul edilen 3600 ek göstergeden de kamu görevlilerinin büyük bölümü
–emsallerinin bir bölümü yararlanmamasına rağmen- yararlanamamaktadır.
(Belediye bağlı kuruluşlarındaki Daire Başkanları ile üniversite Genel Sekreter
Yardımcılarının ek göstergesinin 3600`e yükseltilmesi yönünde daha önce KPDK ve
Toplu Görüşme/Sözleşme süreçlerinde uzlaşmaya varıldı)
Geçmiş üç
yıllık dönemde, ek gösterge mağduriyetlerinin giderilmesine ve beklentilerin
karşılanmasına dönük kapsamlı bir çalışma yapılacağı ve bununla ön hazırlık
yapılacağı ifade edilmesine karşılık bütüne yönelik bir adım atılmamıştır. Bazı
kadro ve unvanlara ilişkin ek gösterge artışlarının da aynı süreçte yapılmasına
rağmen konunun bütün olarak sonuca bağlanmasına dönük bir nihai çalışma henüz
bulunmamaktadır. Bu çerçevede yardımcı hizmetler sınıfındaki kadro ve
unvanların da ek göstergeden yararlanmasına imkan sağlayacak şekilde, ek
gösterge oranlarında 800 ve üstü puan artış yapacak bir düzenlemenin yürürlüğe
konulması,
5. Yıllık
İzinlerin İş Günü Esasına Göre Düzenlenmesi;
Kamu
görevlilerinin dinlenme hakkına ilişkin çerçeve ile kamu kurum ve
kuruluşlarında isçi kadrosunda görev yapan personelin dinlenme hakkına ilişkin
kapsam ve çerçeve arasında kamu görevlileri aleyhine farklılık bulunmaktadır.
Kamu
görevlilerinin izin süreleri, gün esasıyla düzenlenirken kamuda görev
yapan işçilerin izin süreleri ``işgünü`` esasıyla düzenlenmektedir. Bu durum,
kamu görevlilerinin normalde tatil günü olan sürelerinde izin süresine dahil
edilmesi sonucunu doğurmaktadır. Bunun sonucu olarak, yıllık izin süresi
görünürdeki 20 ya da 30 gün gibi gözükse de gerçekte bu süreler 14-22 gün
hatta bir iki gün de kısa olacak şekilde kullanılmaktadır. Bu nedenle, üzerinde
birçok kez uzlaşmaya varılmasına rağmen hala fiiliyata dönüşmeyen bu konunun
daha önce hazırlanan taslak metinde dikkate alınarak karara bağlanması,
6. İşçilikte
Geçen Sürelerin Kazanılmış Hak Aylığında Değerlendirilmesi;
Kamu
görevlisi olarak atanmadan önce veya kamu görevinden ayrıldıktan sonra
işçilikte geçen süreler, emeklilik müktesebinde değerlendirilirken kazanılmış
hak aylığında değerlendirmede bazı sınırlamalarla kısmen değerlendirilmekte
veya hiçbir şekilde değerlendirilmemektedir. Bu durum, kamu görevlilerinin
sosyal güvenlik primi ödemek suretiyle geçirdikleri hizmet sürelerinin fiilen
çalıştıkları dönemde aldıkları maaşın belirlenmesinde dikkate alınan derece ve
kademe yönüyle buna bağlı olarak maaş tutarı yönüyle mağdur olmalarına neden
olmaktadır.
Geçmiş dönem
KPDK toplantılarında üzerinde uzlaşılan bu konunun, işçilikte geçen sürelerin
kurum-kuruluş, özel-kamu yönüyle ayırım yapılmadan kazanılmış hak aylığında
değerlendirilmesine imkan sağlayan kanun değişikliği yapılması suretiyle çözüme
kavuşturulması,
7.Kılık-Kıyafet
Yönetmeliğinde Değişiklik ve Yasaklarının Kaldırılması
Memur-Sen
ve bağlı sendikaları olarak gerçekleştirdiğimiz sivil itaatsizlik eylemi ve 12
milyon imzayla sonuçlanan imza kampanyası sonucunda, darbe dönemi ürünü
Kılık-Kıyafet Yönetmeliği`nde kadın kamu görevlilerine yönelik başörtüsü yasağı
başta olmak üzere birçok sınırlamanın sona ermesini sağladık. Ancak, üniformalı
görev yapan kamu görevlileri mevzuata, bu kurumlarda görev yapan sivil personel
ise fiili durumlara bağlı olarak kılık-kıyafet konusundaki mağduriyeti yaşamaya
devam etmektedir. Ayrıca, erkek kamu görevlilerinin kravat, takım elbise,
saç-sakal-bıyık gibi konu baylıklarına ilişkin yasaklama, sınırlama ve ölçülere
uyama zorunluluğu devam etmektedir. Kılık-kıyafetin kamu hizmetinin etkinliği
ve verimliliği konusunda mutlak ölçüt algısı uyandıran yaklaşım barındıran
mevcut kılık-kıyafet mevzuatı, Türkiye`nin özgürleşme ve demokratikleşme
hedefleriyle örtüşmemektedir. Bu gerçekten hareketle, kadın kamu görevlilerinin
kılık-kıyafet konusundaki sınırlamalardan kurtulma durumunun bütünü kapsaması
ve erkek kamu görevlilerinin de kılık-kıyafet yasaklarından kurtulması için
ilgili mevzuatın yürürlükten kaldırılması ve genel ahlak ve adabı esas alan bir
çerçeveyle kılık-kıyafet konusunda özgürleşme odaklı düzenleme yapılması,
8.Geçici
(4/C`li) Personelin, Sözleşmeli (4/B`li) Personelin, Yüksek Öğretim Mezunu
İşçilerin Kadroya Geçirilmesi
Kamu
personel sisteminde genel istihdam şeklinin kadrolu ve güvenceli ``memur``
statüsü olması gerektiği konusundaki genel yaklaşımdan hareketle 4/C ve 4/B
statüsünde istihdam edilen kamu görevlilerinin memur statüsüne geçirilmesi
ısrarlı talep ve teklifimizdir. Yakın dönemde, sözleşmeli personelin kadroya
geçirilmesi yönünde iki kez yasal düzenleme yapılmış olmasına rağmen söz konusu
düzenlemede 4/C`li personele kapsamda yer verilmediği gibi bu düzenlemelerden
sonra sözleşmeli personel istihdam edilmesi yoluna gidilmiştir.
Diğer
taraftan, kamu kurum ve kuruluşlarında, yürüttükleri görevler ve sundukları
hizmetler itibariyle memur kadrosuna ait işleri gören yükseköğretim mezunu kamu
işçileri de bulunmaktadır.
Bütün bu
hususlar yanında geçmiş dönem KPDK kararlarında ve 3. Dönem Toplu Sözleşme
metninde yer verilen kararlar ve hüküm gözetilerek, kamu personel sisteminin
kadrolu istihdam temeline oturtulması ve güvenceli istihdamın esas olması
perspektifiyle 4/C`li personelin, 4/B`li personelin ve (KİT`ler dahil) kamu
kurum ve kuruluşları ile yerel yönetim birimlerinin işçi pozisyonlarında görev
alan –yukarıda belirtilen çerçevedeki- işçilerin memur statüsüne geçirilmesi
noktasında ivedilikle düzenleme yapılması,
9. Kadro
Derece ve Kademe Sınırlamasının Kaldırılması
Kamu
görevlilerinin kariyer ve liyakat ilkelerine dayanan 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu kapsamındaki hükümlerde yer almamasına karşın, 190 sayılı KHK
kapsamındaki hüküm, cetvel ve uygulamalar kapsamında mağduriyet yaşadığı
konulardan biri de kadro dereceleridir.
657 sayılı
Kanunda belirtilen kadro-derece cetvelinde birinci dereceye yükselmesi
konusunda öğrenim durumu itibariyle bir sınırlama bulunmamasına karşın 190
sayılı KHK nedeniyle bir çok kamu görevlisi mezuniyeti itibariyle sınırlama
olmamasına karşın 5-4 derecenin üstündeki derecelere çıkamamakta bu durum
emekli maaşından, yeşil pasaporta kadar bir çok konuda mağduriyet
oluşturmaktadır.
Söz konusu
mağduriyetin giderilmesi ve 657 sayılı Kanunun konuyla ilgili hükümlerine uygun
bir çerçevenin oluşturulması amacıyla, kamu görevlilerinin yükselebilecekleri
derece itibariyle sınırlama öngören hüküm, uygulama ve yönetsel iş ve
işlemlerin yürürlükten kaldırılması,
10.
Kadroya Geçirilen Sözleşmeli Personele Yönelik 5 Yıllık Kurumlararası Nakil
Yasağının Kaldırılması
Kamu
personeli Danışma Kurulu ve Toplu Görüşme/Sözleşme süreçlerinde yürütülen
görüşmeler yanında bunlar dışında geliştirilen teklif ve taleplerle sözleşmeli
personel statüsünde görev yapan kamu görevlilerinin kadrolu statüye geçişini
sağlayan konfederasyon olarak; kadroya geçişle ilgili son düzenlemenin hazırlık
sürecinde yer almayan 5 yıl süreli kurumlararası nakil yasağı kanun
görüşmelerinde sürecinde eklenmiş ve ilgili kamu görevlileri bir anlamda bir
haktan mahrum edilerek kadroya geçirilmiştir. 657 sayılı kanunun geçici 41 inci
maddesinde yer verilen bu hüküm, 3. Dönem toplu sözleşmesinde yerel yönetim
hizmet kolunda görev yapan kamu görevlileri bağlamında iki yıla indirilmiş
ancak diğer kamu kurum ve kuruluşları içinse söz konusu sınırlama devam
etmektedir. Söz konusu sınırlamanın kaldırılmasının hak mahrumiyeti yaşayan
kamu görevlileri açısından bir sınırlamanın sona ermesine imkan sağlayacağı,
ilgili kamu kurum ve kuruluşları açısından ise kamu hizmetinin sunumu yönüyle
bir sıkıntı oluşturmayacağı dikkate alınarak, 5 yıllık nakil yasağının anılan
kapsamdaki bütün kamu görevlileri için kaldırılması yönünde düzenleme
yapılması,
11.Kadın Kamu
Görevlilerine Yönelik Düzenlemeler ve Kadın İstihdamının Artırılması
Kadın
istihdamının artırılmasına yönelik olarak, Ailenin ve Dinamik Nüfus
Yapısının Korunması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısını olumlu karşılamakla beraber
tasarıda yer verilen düzenlemelerin gerek Toplu Sözleşme sürecinde gerekse Kamu
Personeli Danışma Kurulunda gündeme getirdiğimiz gibi daha geniş haklar
sağlayacak şekilde genişletilmesini için;
·Ailenin ve
Dinamik Nüfus Yapısının Korunması Programı kapsamında anneye yapılacak doğum
yardımına bağlı olarak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu`nun 207`nci maddesi
gereği ödenen doğum yardımı ödeneğinin de Memur-Sen`in Toplu Sözleşme
taleplerinde yer verdiği gibi 793,08-TL, çoğul gebelik halinde bu yardımın her
çocuk için verilmesini şeklinde ödenmesini,
·Belediyelere
kreş ve gündüz bakımevi açma zorunluluğunun getirilmesi düzenlemesi
çalışmalarına ek olarak çok daha geniş bir şekilde Toplu Sözleşme
taleplerimizde yer alan; Kamu kurum ve kuruluşlarına ait işyerlerinde,
bünyelerinde görev yapan kamu görevlilerinin zorunlu eğitim çağına girmemiş
çocuklarına yönelik kreş hizmeti sunulması, kreş hizmeti sunul(a)mayan
işyerlerinde görev yapan kamu görevlilerine, kreş hizmetinden faydalanacak her
çocuk için; 01.01.2014 tarihinden itibaren Büyük şehir kapsamındaki illerde 300
TL, diğer illerde 250 TL (zam oranları dikkate alınarak hesaplama yapılacak)
kreş yardımı ödeneğinin aylıklarıyla birlikte ödenmesini ve Kreş yardımı
ödeneğinden, 4688 sayılı Kanuna göre kamu görevlisi kapsamında sayılanların da
yararlandırılmasını,
·Evlilik
yardımının herkes için uygulanacak olması olumlu bir düzenleme olurken,
evliliğe ilişkin devlet destekli çeyiz hesaplarının açılacak olmasından çok
daha önce Memur-Sen`in Toplu Sözleşme talepleri arasında yer verdiği evlenme
yardımı ödeneğinin hayatın gerçeklerine uygun olarak verilmesini,
·KPDK
görüşmelerinde, üzerinde mutabakata varılan ancak uygulanmayan maddelerin yanında
Ailenin ve Dinamik Nüfus Yapısının Korunması Kanun Tasarısında yer almayan ancak
Toplu Sözleşme taleplerimiz arasında yer alan, kadın kamu görevlisine doğum
sonrası analık izin süresi bitimi tarihinden itibaren verilen süt izinlerinin;
ilk 12 ay günde 4 saat, sonraki altı ay 3 saat, bunu
takip eden son altı ayda 2 saat olmak üzere çocuğunu emzirmesi
ve çoğul gebelik halinde her çocuk için belirtilen sürelerin yarısı oranında
artırılmasına yönelik süt izni taleplerimizin de bir an önce
gerçekleştirilmesini, sağlayacak yasal ve idari düzenlemelerin yapılması
12.Emeklilere
Sendika Hakkı, Emekli Kamu Görevlilerine Aile Yardımı ve Emeklilere Maaş
Promosyonu
Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmeleri, İLO Sözleşmeleri ile Avrupa Sosyal Şartı ile eklentisi
düzenlemelerde emeklilerin sendika kurmasını, sendikalara üye olmasını sağlayacak
hüküm ve gerekçeler bulunmasına karşın emeklilerin, emekli kamu görevlilerinin
sendika hakkına ilişkin bir içerik hüküm bulunmamaktadır. Diğer taraftan, kamu
görevlileri toplu sözleşmesinde emekli kamu görevlilerinin de mali ve sosyal
haklarına ilişkin hüküm konulabilmektedir. Bütün bu hususlar gözetilerek
emeklilerin sendika kurma ve mevcut sendikalara üye olmasına imkan sağlayacak
bir düzenleme yapılması,
Emekli
kamu görevlileri, fiilen çalıştıkları dönemde yararlandıkları aile (eş ve çouk)
yardımından emekli oldukları dönemde yararlanamamaktadır. Bir anlamda, emekli
olduklarında aile yardımı boyutuyla, boşanmış ve/hiç evlenmemiş ya da çocuk
sahibi olmamış kabul edilmektedir. Fiilen çalışılan dönemde alınan maaş
ile emekli maaşı arasındaki oranın %55-60 seviyelerinde olduğu dikkate
alındığında azıl aile yardımı yapılması gereken maaş durumu düzleminde söz
konusu yardımdan mahrum edilmektedirler. Bu gerekçeler dikkate alınarak, kamu
görevlileri emeklilerinin aile yardımı ödenmesine imkan sağlanması
Emekli
kamu görevlilerinin maaşları SGK tarafından bankalar aracılığıyla ödenmekte ve
bankalar söz konusu ödemeler için maaş tutarlarının kendilerine önceden
aktarılmasını istemektedir. Bankalar söz konusu tutarı, belirli süre
değerlendir8melerine rağmen, anılan maaş ödemeleri için emeklilere maaş
promosyon ödemesi yapılmamaktadır. Oysa, aynı çerçevenin gerçekleştiği kamu
görevlilerine kurumlar ve bankalar arasında yapılan protokole bağlı olarak maaş
promosyonu ödenmektedir. Bu farklılığın giderilmesi amacıyla Çalışma ve
sosyal Güvenlik Bakanlığı, SGK ve bankalar ile yetkili konfederasyonun
katılımıyla yürütülecek görüşmeler perspektifinde maaş promosyonu ödenmesinin
sağlanması,
13.Cuma
Namazı Vaktini De kapsayacak Şekilde Öğlen Dinlenme Sürelerinin Artırılması
Toplu sözleşme hükümleri arasında yer alan bu kazanımla ilgili olarak kamu
görevlilerinde bir an önce düzenleme yapılması ve saat farkı ve benzeri
hususlar da gözetilerek çalışmaya başlangıç ve ara verme saatlerine ilişkin
çerçevenin mülki amirlerin de yetkilendirilmesini sağlayacak bir çerçevenin
belirlenmesi ve (mümkünse daha önce olması gerekmekle birlikte) en geç 1
Ocak 2016`da yürürlüğe girecek şekilde yönetsel düzenleme hazırlıklarının
sonuçlandırılması,
14. KİT`lerde Ücret Gruplarının 5`ten 3`e Düşürülmesi
KİT`lerde mevcut ücret uygulamasında, farklı unvanların yer aldığı 5
ücret grubu yer almakta ve her ücret grubu için de taban ve tavan ücret
belirlenmektedir. Belirlenen tavan ve taban ücret çerçevesinde de ilgili
personelin unvanı itibariyle sözleşme ücreti tespit edilmektedir. Bu uygulama,
öğrenim durumu, yürüttüğü görev, işin niteliği ve önemi gibi hususlar
bakımından birbirine yakın-benzen durumda olanlar arasında ücret makası
oluşturmakta bu durum da çalışma huzurunu ve iş barışını tehdit etmek yanında
KİT Yönetim Kurulları başta olmak üzere gereksiz iş ve işlem süreçlerine neden
olmaktadır.
KİT personeli arasında ücret dengesizliğine neden olan ve eşit işe eşit
ücret uygulamasına dönük tepkilere de kaynaklık eden bu durumu sona erdirmek,
KİT personelinin maaş ve ücretlerinde Yönetim Kurullarına ait yetki alanını
genişletmek amacıyla ücret gruplarının 3`e indirilmesi ve bu çerçevede daha
önce Konfederasyonumuz ve başta Devlet Personel Başkanlığı olmak üzere ilgili
kurumlarla yürütülen çalışmalarda ortaya çıkan taslak ücret grupları dikkate
alınarak düzenleme yapılması,
15.GATA sağlık personeline sağlık hizmetleri tazminatı verilmesi Misafir
sanatçıların iş güvencesinin sağlanması,
16.TCDD manevra personeline ödenen hizmet tazminatına ilişkin
sorunların giderilmesi,
17.Fazla
çalışmaların geçici olması halinde ücret veya izinle karşılanması, süreklilik
arz etmesi durumunda ise istihdam artışı yoluna gidilmesi konularının ivedi olarak çözüme
kavuşturulması,
18.Kamu
görevlilerinin sahip olduğu doğuma bağlı izin ve hakların İş Kanununa tabi
çalışanlarla uyumlaştırılmasının sağlanması
19.Doğum
nedeniyle ücretsiz izinde geçen sürelerin PRİM ÖDENMEKSİZİN memuriyet kıdeminde
değerlendirilmesi hayata geçirilmelidir.
20.Yerel yönetim hizmetlerinde
görev yapan itfaiye ve zabıta personelinin fiili hizmet zammı mağduriyeti
giderilmeli ve beklentileri karşılanmalı, (BEM-BİR-SEN)
21.Askeri işyerleri ile emniyet hizmetlerinde görev yapan sivil
memurların hukuki konumları ve mali durumlarına ilişkin olarak Toplu Sözleşmede
öngörülen çalışma ivedilikle başlatılmalıdır. (Büro-Memur-Sen)
22.Meteoroloji Genel Müdürlüğü bünyesindeki kamu görevlilerinin
Euro Control tarafından ülkemize tevdi edilen havacılık tazminatından
yararlanması yönünde düzenleme ivedilikle oluşturulmalıdır.(Büro-Memur-Sen)
23.Yargı organlarında görev yapan kamu görevlilerinin fazla çalışma ücreti konusunda yaşadıkları mağduriyetler hem kapsam hem de ücret tutarı yönüyle giderilmeli, (Büro-Memur-Sen)
24.TÜİK bünyesinde görev yapan 4/C`li personelin genel4/C kapsamı
uygulaması dışında tutulması konularındaki sıkıntılar ve kadro beklentilerinin
karşılanması yönünde ivedilikle adımlar atılmalı, (Büro-Memur-Sen)
25. Emekli ikramiyesinin hesabında yıldan artan sürelerin dikkate
alınması suretiyle ikramiye hesabındaki kamu görevlilerinin aleyhine olan durum
düzeltilmeli ENERJİ BİR-SEN ( Tam yıllar gündeme alınmakta işçilerin kıdem
tazminatında olduğu gibi kıstel yevm yöntemiyle ay ve günler de dikkate
alınmalı)
26.Kamu görevlilerinin maaş bordrolarında yer alan kıdem aylığının9
hesaplanmasındaki 25 yıllık süre sınırlamasının kaldırılması (ENERJİ-BİR-SEN)
27.Devlet Hava Meydanları İşletmesi`nde görev yapan kamu
görevlilerinin Havacılık Tazminatına ilişkin beklentileri geçmiş dönem
çalışmalarına uygun olarak yeniden düzenlenmeli, bu tazminatın ek ödemeden
mahsup edilmesi veya hiç ödenmemesi uygulamasından vazgeçilmesi, Toplu Sözleşme
metninde yer alan hüküm doğrultusunda 2016 Ocak ayı içerisinde bu konuyla
ilgili düzenlemenin tamamlanarak yürürlüğe konulması, (ULAŞTIRMA-MEMUR-SEN)
28.TARGEL kapsamında görev yapan kamu görevlilerinin atama, yer
değiştirme ve hizmet birimleriyle ilişkilendirme konusunda yaşadıkları sıkıntıların
(ve çakılı kadro kapsamında değerlendirme durumlarının) sona erdirilmesine
yönelik beklentilerin ivedilikle karşılanması, (TOÇ-BİR-SEN)
29.Orman Genel Müdürlüğü personeline yönelik rotasyon uygulamasının
ve düzenlemesinin Diyanet İşleri Başkanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı`ndaki
örneklerine benzer şekilde yürürlükten kaldırılması,(TOÇ-BİR-SEN)
30.Lisans tamamlama konusunda uygulamadan kaynaklanan sıkıntıların
ivedilikle giderilmesi ve toplu sözleşme hükmünün bu konuyla ilgili kapsamının
yararlanacak kamu görevlisi sayısı artacak şekilde belirlenmesi, ((TOÇ-BİR-SEN)
31.Toplu Sözleşme hükmü olmasına karşın bazı büyükşehir
belediyelerince Orman Muhafaza Memurlarının toplu taşıma hizmetlerinden
ücretsiz yararlanma konusundaki hükmü aykırı davranışlarının sona erdirilmesi,
(TOÇ-BİR-SEN)
32.Tohumculuk Kanunu kapsamında bu alanda görev yapan tarım
çalışanlarına ödenmesi gereken üretime katkı payına ilişkin Yüksek Planlama
Kurulu kararının ivedilikle çıkarılması, (TOÇ-BİR-SEN)
33. Kariyer uzmanların mali ve sosyal haklarına ilişkin merkez-taşra
ayırımına son verilmesi (KÜLTÜR-MEMUR-SEN)
34. Kültür Bakanlığı personelinin mali ve sosyal haklarına ilişkin
kapsamlı ve beklentileri karşılar nitelikte bir çalışma yapılması konusunda
Toplu Sözleşmede varılan kararın gereklerinin ivedilikle hayata geçirilmesi
(KÜLTÜR-MEMUR-SEN)
35. Vekil ebe ve hemşireler ile kamu dışı aile sağlığı çalışanlarının
ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı kuruluşlarında ek ders ücreti görev
yapan meslek çalışanlarının kadroya geçirilmesine yönelik çalışma ve düzenleme
yapılması, (SAĞLIK-SEN)
36.Yükseköğretim kurumlarında akademisyenlere ödenen akademik teşvik ödeneğinin kapsamının genişletilmesi ve söz konusu ödeneğin üniversitelerde görev yapan idari personele de ödenmesinin sağlanması, (EĞİTİM-BİR-SEN)
37.Kurs merkezlerinde görev yapan eğitim kurumu yöneticilerine ilave ek ders ücreti ödenmesi, nöbet tutulan eğitim kurumlarındaki müdür ve müdür başyardımcılarına ilave yönetim göreve karşılığı ek ders ücreti ödenmesi konusunda ilgili mevzuatta değişiklik yapılması, (EĞİTİM-BİR-SEN)
38.Geliştirme ödeneğinin üniversitelerde görev yapan idari personele de ödenmesi noktasında gerekli yasal düzenlemenin yapılması (EĞİTİM-BİR-SEN)
39. Kredi Yurtlar Kurumu bünyesinde yurt yönetim memurluğu kadrosuna
kurumda görev yapan özel güvenlik personelinin atanması konusunda çalışma
yapılması (EĞİTİM-BİR-SEN)
40.Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü personeline kurum bünyesindeki döner
sermayeden pay aktarılması için düzenleme yapılması, (BAYINDIR MEMUR-SEN)
41.Kamu görevlilerine yönelik lisans tamamlama programlarının kapsamına
Tapu Kadastro başta olmak üzere Bayındırlık hizmet kolu çalışanlarının da dahil
edilmesi ve özellikle de teknik hizmet kapsamındaki tekniker/teknisyen vb.
kadrolardaki kamu görevlilerinin bu kapsama alınması ((BAYINDIR MEMUR-SEN)
42.Posta dağıtıcılarının 55 yaşında zorunlu emekliliğe sevkine ilişkin uygulamaya son verilerek bu noktada yaşın 60 olarak belirlenmesi veya bu durumda ilgilerin sınavsız başka kadrolara atanmasına imkan sağlanması, (BİRLİK-HABER-SEN)
43.Basın kartına ilişkin komisyonda yetkili sendika temsilcisinin de bulunması ve söz konusu yönetmelikte bu alanda görev yapan kamu görevlilerinin aleyhine hükümlerin yeniden düzenlenmesi (BİRLİK-HABER-SEN)