ARŞİV
Ulaştırma Memur-Sen’in Masaya Taşıdığı Teklifler
3. Dönem Toplu Sözleşme süreci, Kamu Görevlileri Sendikaları ve Kamu İşveren Heyetleri arasında başlayan müzakerelerle sürüyor. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nda yürütülen müzakereleri Kamu Görevlileri Sendikaları adına 11 hizmet kolunda genel yetkili Konfederasyon olan Memur-Sen yürütüyor.
Memur-Sen’e bağlı Ulaştırma Memur-Sen’in Genel Başkanı Can Cankesen, “ulaştırma hizmet kolunda” yetkili sendika olarak masaya taşıdıkları teklifleri hakkında toplusozlesme.net muhabiri Sevda Yıldız’a açıklamalarda bulundu.
Tekliflerimizi Masaya Taşıdık
3. Dönem Toplu Sözleşme teklifleriniz için komisyon toplantınızı Çalışma ve Sosyal Bakanlığı’nda gerçekleştirdiniz; Komisyon raporuna yansıyan tekliflerinizden, olmazsa olmazlarınızı anlatır mısınız?
Hizmet kolumuz kapsamında görüşülebilecek tekliflerimizi Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nda 04.08.2015 tarihinde Hazine Müsteşarlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Personel Başkanlığı, Kamu kurumlarının yöneticileri başta olmak üzere tarafların bir araya geldiği müzakere sürecinde görüşmelerimizi gerçekleştirdik. Bu uzun süren görüşme sonucunda taraflar olarak bir taslak oluşturuldu. Komisyon taslağında öne çıkan birçok maddemiz mevcut olup masada tartışılan ve öne çıkan bazı maddeler;
Öncelikle 2013 yılında Toplu sözleşmede kazanılan ancak bu güne kadar yürürlüğe girmeyen Koruyucu Gıda yardımı, ARFF ve Apron Memurlarının skalada bir üst grupta değerlendirilmesi, Merkez teşkilatına servis hakkı gibi konular üzerinde değerlendirme yapıldı.
2016-2017 yıllarını kapsayacak ve milyonlarca çalışanı ilgilendiren bu Toplu sözleşme de hizmet kolumuz olarak elbette olmazsa olmaz diyebileceğimiz maddeler mevcuttur.
İşte Masaya Taşınan Maddeler
Memur-Sen 11 hizmet kolunda yetkili konfederasyon. Peki sizler ulaştırma hizmet kolunda hangi maddeleri Toplu Sözleşme masasına taşıdınız?
*Fazla çalıştırılıyoruz ancak 1.63 TL karşılık verilerek hatta bazı işyerlerinde bu rakam dahi gasp edilerek ödenmemekte çalışanın emeği hiçe sayılmaktadır.
*Hizmet kolumuzda görev gereği işçi kardeşlerimizle birlikte hizmet üretmekteyiz. Aynı makinada ve sahada görev yapan bir işçi ve memur arasında ücret yönünden fark yaratılmış olup gece 20.00 ile sabah 06.00 arası çalışan ve aynı hizmeti üreten memur ve işçiye ödenen ücrette dahi farklılıklar oluşmuştur. Bu ücretsel farklılıklar ortadan kaldırılmalıdır.
*TCDD çalışanlarına 2013 yılı kazanımı olarak verilen kataner tazminatı günümüz şartlarına uyarlanarak arttırılmalı.
*TCDD çalışanlarına trenlerde bazı kamu görevlilerine yapıldığı gibi %50 indirim yapılmalıdır. Buna ilave olarak TCDD’nin ortak işlettiği Banliyö hatlarından TCDD personelleri de Belediye personeli gibi ücretsiz veya eşit şartlarda yararlanmalıdır.
*TCDD Makinistlere ek görevler yüklemiştir. Bunlardan biri de Tren şefliği görevidir. Makinistlere şef makinistlik unvanı verilmeli ek ödemeleri %82 ye çıkarılmalı,
*YHT makinistlerine de hız tazminatı adı altında bir ödeme yapılmalıdır.
*Marmaray’da çalışan personelimize çalıştıkları ve hizmet ürettikleri gün için de bir tazminat ödenmelidir.
*TCDD'de görev yapan Trafik Kontrolörlerinin ücretleri Tesisler Kontrolörlerinin temel ücreti esas alınarak düzenlenmelidir.
*DHMİ’ de verilmekte olan havacılık tazminatı 2010 yılında imza edilen mutabakattaki oranlar dikkate alınarak ek ödemeler mahsup edilmeden ödenmelidir.
*Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü çalışanları da havacılık tazminatı almalıdır.
*DHMİ’de çalışan ARFF ve APRON Şeflerinin ek ödeme oranı %123 olarak uygulanmalı.
*ARFF Memurları teknik hizmet sınıfında değerlendirilmeli,
*Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bölge müdürlükleri yol kenarı denetim istasyonlarında görevli personelin ek ödemeleri 55 puan artırılmalı, personelin işe gidiş gelişlerinde servis hizmeti sağlanmalıdır.
*Mülga Denizcilik Müsteşarlığı’nda denetleme memuru kadrolarında görev yapan personelden 655 sayılı KHK uyarınca memur kadrolarına atananlar, kadro imkânları ve ilgili mevzuatı çerçevesinde Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni veya Bilgisayar İşletmeni kadrolarına atanmaları sağlanmalıdır. Bu kapsamda denetleme memuru ve denetleme şefi iken memur ve şef kadrolarına atananlara ilgili mevzuatı uyarınca seyyar görev tazminatı da ödenmelidir.
Tekliflerimizin Takipçisiyiz
Komisyonda uzlaşılamayan tekliflerin olduğu duyumunu da aldık. Toplu Sözleşme masasında bu olumsuz durumuaşabilecek misiniz?
Komisyon çalışmasında uzlaşılamayan değil de, hizmet kolu ve genel teklifler olmak üzere ve de 4688 sayılı yasa gereğince masada görüşülmesine imkân olmayan özellikle kurum idari kurullarda görüşülüp çözülmesi gereken bazı konular oldu. Ancak hizmet kolumuz içinde olan ve komisyonda yapılan müzakereler sonucunda Genel tekliflerde görüşülmesi gereken konulardan bazıları da;
*Çalışanlara verilecek yemek katkı payı ayni ve nakdi olmak üzere görüşüldü.
*Servis hizmetinin tüm kamuyu ilgilendirdiği merkez ve taşra ayrımı olmadan bu hizmetin sunulması gerektiği,
*Taşra demişken, eleman temininde güçlük çekilen yerlerde çalışan personele mahrumiyet zammı verilmesi bu mağduriyetin en azından mali olarak hafifletilmesini,
*Hizmet kolumuzda 7 gün 24 saat esasına göre çalışanlara yıpranma tazminatı (fiili hizmet zammı) verilmesini,
*Koruma ve Güvenlik Görevlilerinin sağlık şartlarını kaybettikten sonra memuriyete geçmelerini mali ve sosyal hak kaybına uğramamalarını,50 yaşından sonra kendi istekleri ile aynı işyerinde kalmak suretiyle özlük ve mali haklarında herhangi bir azalmaya meydan vermeyecek bir pozisyona atanmalarını,
*Koruma ve Güvenlik Görevlilerine silah tazminatı ödenmesini,
*Görevi esnasında hayatını kaybeden hizmet kolumuz çalışanlarına şehit unvanı verilmesini,
*İşçilere ödenen 500 TL denge ödeneğinin hizmet kolumuzdaki personele de ödenmesini.
*X Ray cihazlarında görev yapan personele saat başı ücret ödenmesini,
A tipi Havalimanlarında acil vaka ve kaza-kırım olaylarında anında gerekli müdahaleyi yapmak amacıyla kadrolu sağlık personeli ve ATT (Acil Tıp Teknisyeni) ekiplerinin oluşturulmasını,
*Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesinde 13 yıldır açılmayan görevde yükselme sınavı açılması konularında gün boyu süren komisyon çalışmasında müzakerelerimiz olmuştur. Bu sıkıntıların masada aşılması hususunda azami gayret sarf etmekteyiz. Görüşmeler daha ağustos ayı sonuna kadar sürecek olup Konfederasyonumuz ile birlikte hareket ederek tekliflerimizin takipçisi olmaya devam edeceğiz.
Fazla Mesai Mağduriyeti Sürüyor
Fazla mesai talebinizi sürekli olarak dillendiriyorsunuz. Hizmet kolunda nasıl bir mağduriyet var?
Fazla mesai konusu hizmet kolumuzda büyük bir sıkıntı olarak karşımıza çıkmaktadır. İşin aslına bakarsanız Ulaştırma hizmet kolu çalışanları olarak fazla çalışmak istemiyoruz. Normal mesai saatlerimiz dışında evimizde ailemizle vakit geçirmek bize daha büyük bir haz verir. Ancak Hizmet kolumuzda TCDD, Bağlı ortaklıklar, DHMİ Havalimanları, Liman Başkanlıkları, Yol kenarı denetim istasyonları olmak üzere burada sayacağımız birçok işyerimizde eleman eksikliğimiz bulunmakta olup ne yazık ki! Kurumlar bu eksikliği bizleri fazla çalıştırarak gidermeye bakmaktadır.
Ücret Çok Düşük
Geçen yıl Başbakanlık Genelgesi çıktı. Genelgede; zorunlu haller hariç olmak üzere fazla çalışma yaptırılmaz dendiği halde kurumlar bunu hiçe saydı. Biz de sendika olarak davalar açmaya başladık fazla çalışmak istemiyoruz diye ve birçok davayı kazandık, kazanmaya da devam ediyoruz. Hizmet kolumuzda fazla çalışma/çalıştırılma, işyerlerimizde ki eleman eksiklikleri göz önünde tutulduğunda, artık bir istihdam şekline dönüştürülmüşve ne yazık ki çalışanlar Başbakanlığın genelgesine rağmen 1.63 gibi bir ücrete çalıştırılmaya devam edilmektedir.
Bu ucuz rakama rağmen Bakanlığa bağlı Ulaştırma Bölge Müdürlükleri ve Liman Başkanlıklarında çalışanlar verdikleri fazla hizmet karşılığında bu ucuz ücreti de alamamaktadırlar. Hizmet kolumuzda kıyaslama yapmak gerekirse aynı ortamda aynı işi yapan biri işçi biri memur iki çalışana memura 1.63 işçiye 16.00 TL ücret ödendiği göz önüne alınırsa neden çalışmak istemediğimiz de bir nebze olsun ortaya çıkacaktır. Çalışanların emeği bu kadar ucuz olmamalıdır. Bu durumu kabul etmemiz de mümkün değildir.