KONFEDERASYON HABERLERİ

BÜTÇE YETERLİ DEĞİL, VERGİ İNDİRİMİ İSTİYORUZ
BÜTÇE YETERLİ DEĞİL, VERGİ İNDİRİMİ İSTİYORUZ Tasarıyla, 2009 yılı Toplu Görüşme süreci sonunda imzalanan mutabakat metnine uygun olarak kamu çalışanlarının maaşlarında ilk altı ay için %4 ikinci altı ay için %4,5 oranında artış yapılarak kamu çalışanlarına verilen taahhüt karşılanmıştır. Ancak, tüketici fiyatları endeksi itibarıyla enflasyon oranlarının bu artışların üzerinde olması halinde kamu çalışanlarının maaşlarında yapılacak artışı belirleme yetkisinin, kamu çalışanlarının temsilcisi konumundaki konfederasyon ve sendikaların görüş ve taleplerine başvurulmaksızın TÜİK verileri esas alınarak doğrudan Bakanlar Kuruluna verilmesi sağlıklı bir yöntem değildir. Bu bakımdan, kamu çalışanlarının maaşlarında enflasyon farkı adıyla yapılacak artışın ve bu artışa esas alınacak enflasyon artış oranlarının belirlenmesinde, toplu görüşme masasının sosyal paydaşları olan hükümet-kamu işvereni ve kamu çalışanlarının temsilcileri olan konfederasyonların-sendikaların ortak bir çalışma yapmaları sağlanmalıdır. Diğer bir ifadeyle, TÜİK`in enflasyon sepetinde yer alan kalemlerden daha ziyade kamu çalışanlarının asli harcama unsurları esas alınarak reel enflasyon oranlarının belirlenmesine yönelik bir çalışma Toplu Görüşme masasında yer alan sosyal paydaşlarca birlikte yürütülmelidir.
Ek ödeme sorunları çözülsün
Tasarı, ``eşit işe eşit ücret`` ilkesiyle uygulamaya konulan ek ödemeye ilişkin beklentileri ve sorunların giderilmesi taleplerini karşılayacak mesajlar içermemektedir. Bu kapsamda, ek ödeme oranlarının hiyerarşik açıdan daha üst konumda bulunan kamu çalışanları açısından oluşturduğu mağduriyetinin giderilmesi konusunda toplu görüşme sürecinde fiilen anlaşmaya varılmasına karşın Bütçe Kanunu tasarısında bu konuyla ilgili açık veya zımni bir hükme yer verilmemiştir. Ayrıca, ek ödemenin 2012 yılı sonuna kadar kademeli olarak arttırılacağı öngörülmesine rağmen kamu çalışanlarının maaşlarında 2009 yılı içerisinde bu çerçevede bir artış da öngörülmemiştir. Bu bakımdan, tasarının ek ödemeye ilişkin düzenlemede ve uygulamada var olan sorunların çözümünü sağlayacak hükümlerle donatılarak kanunlaşması sağlanmalıdır.
Personel istihdamında reel veriler esas alınsın
Diğer taraftan, kamunun 2009 yılında gerçekleştireceği personel istihdamına ilişkin olarak Tasarıda yer verilen sınırlamalar, etkin bir kamu hizmetinin sunulmasına ve kamuda istihdam edilmeyi bekleyenlerin taleplerini karşılamaya engel niteliktedir. Bu çerçevede, 2009 yılı itibarıyla istifa, emeklilik, ölüm veya nakil sonucu ayrılan personel sayısının yüzde 50`sini geçmeyecek şekilde personel istihdamı sınırlamasından vazgeçilerek gerçek ihtiyaç kadar veya en azından yukarıda sıralanan nedenlere dayalı olarak oluşan ihtiyacın tamamı kadar personel istihdamı gerçekleştirilmelidir. Bu uygulamayla, nüfus başına düşen memur sayısının AB seviyesine çıkarılması ve kaliteli hizmet sunumu sağlanabilecektir.
Ellere var bize yok mu ! Kamu çalışanlarının vergi yükü azaltılsın
Etkisi artarak devam etmekte olan finans sektörü odaklı global ekonomik kriz, şüphesiz ki aralarında kamu çalışanlarının da bulunduğu sabit gelirlileri de etkilemektedir. Kriz gerekçesiyle finans sektörüne, aralarında vergi indirimi veya vergi muafiyeti imkanlarının da bulunduğu bir çok yardım enstrümanı sunulmaktadır. Finans sektörüne vergi konusunda sağlanan veya sağlanması planlanan vergi odaklı yardım enstrümanından, kamu çalışanları da yararlandırılmalı ve bu amaçla Bütçe Kanunu aracılığıyla çalışanların vergi yükü azaltılmalıdır. Son yıllarda işverenler açısından, vergi yükünde ciddi oranlarda düşme sağlanırken en son Ekim başında yürürlüğe giren sosyal güvenlik yasasıyla da sosyal güvenlik primlerinde yüzde 5 indirime gidilmiştir. Kısa bir süre önce toplanan Ekonomi Koordinasyon Kurulu da, reel sektörün krizden etkilenmemesi için bir dizi tedbirler alınmasını kararlaştırmıştır. Konfederasyon olarak, bu fiili durumlar da dikkate alınarak kriz nedeniyle bozulan ekonomik dengelerden olumsuz etkilenmemeleri için kamu çalışanlarının gelir vergisi oranlarının düşürülmesini istiyoruz. Bu kapsamda, özellikle ikinci altı aylık dönem içerisinde kamu çalışanlarının ellerine geçen net miktar yönüyle ücretlerinde azalmaya neden olan gelir vergisi oranları ve gelir dilimleri itibariyle oluşan mağduriyetin giderilmesine yönelik olarak Gelir Vergisi Kanunu`nun konuyla ilgili 103 üncü maddesine – 1/1/2006 tarihinden önceki uygulamanın dayanağını teşkil eden ve ücret gelirlerine uygulanacak gelir vergisi oranlarının 5 puan indirilmesini öngören düzenlemenin hayata geçirilmesine imkan sağlayacak şekilde- "ücret gelirlerinin vergilendirilmesinde, yukarıdaki tarifede yer alan vergi oranları 5 puan indirilmek suretiyle uygulanır." ifadesi eklenerek gelir vergisi oranlarının ücretliler için 5 puan indirilmesini talep ediyoruz.
Gelir Vergisi Kanunun 103 üncü maddesinde yer alan bugünkü düzenlemeye göre gelir vergisi oranları ve gelir dilimlerine aşağıdaki tabloda yer verilmiştir.
Gelir dilimi
Vergi oranı (%)
Toplam vergi miktarı
7.800 YTL`ye kadar
15
1.170
7.801 – 19.800 YTL
20
3.570
19.801 – 44.700 YTL
27
10.293
44.701 YTL ve fazlası
35
.